Wiara ma to do siebie, Że jeszcze po zniknięciu Nie przestaje działać. Ernest Reman

poniedziałek, 8 listopada 2010

" PRZEBACZYĆ SOBIĘ "

Uczynki miłosierne, co do duszy -
Urazy chętnie darować.
Przebaczać
I anulować.
Doznane krzywdy przebaczać.
Jakie to trudne.
Jakie to ciężkie.
Staczać się do poziomu  krzywdzicieli.
Łamać bariery obłudne,
Aby wiedzieli,
Że niczego nie pamiętam,
Że każe mi wiara święta
Urazy chętnie darować.
Sięgnę do Ewangelii.
Poproszę Jezusa,
Aby mnie pouczył
Tego prawa dochować.
Może z czasem moje serce
W tym utwierdzę.
 Ksiądz  Jan Warchał

Krzywdy cierpliwie znosić, urazy chętnie darować” – to dwie nadzwyczaj trudne do wypełnienia moje powinności.
Tak -  narobiłem  sobie  w  tym  moim  pijanym  życiu  krzywd.  Krzywda moja była często tak wielka, że byłem  skłonny obarczyć nią samego Boga.  Po  przeżyciu wielu życiowych burz i zawieruch, znacznie  łatwiej  mi  jest  do tego  się  teraz  zastosować,  niż  kiedyś.  Zaczynam  to teraz  lepiej rozumieć , iż zło rodzi następne zło, jeśli nie ma miejsca na przebaczenie. Przebaczenie  moje  nie  jest  zaś  żadną  miarą zapomnienia  doznanych krzywd. Pamięć ludzka jest funkcją zdrowego umysłu i nie da się z niej wymazać wydarzeń, których było się świadkiem. Obok  mojej  pamięci   wciąż  trwają skutki zła. Te zaś dają się stopniowo usuwać, gdy  dobro  wypiera  tryumfujące  zło.  Jeżeli nie będę  zdolny do  przebaczenia  samemu  sobie, to  oddam  się całkowicie złu, a to zaś nigdy nie zrodzi dobra.  Oprócz tego, co sądzę o sobie i o tym, czego chcę i do czego dążę, posiadam całą masę  wspomnień  i  nastawień w stosunku do innych ludzi, życia i samego siebie.
Jeżeli  nawet, będę  przekonany, że dobrze jest być nastawionym życzliwie do siebie, jednak mając w swojej pamięci szereg urazów i  poczucia doznanych krzywd,  tak na prawdę moja  świadomość postrzega rzeczywistość przez filtr tych podświadomych urazów.
I wtedy nie będę w stanie odczuwać życzliwości, nosząc w swojej podświadomości pokłady żalu i poczucie skrzywdzenia.
Jeżeli się nastawię, że chciałbym odnieść sukces, to dopóki mam w pamięci dużo negatywnych obrazów o sobie i przekonań o swojej bezsilności i nieudacznictwie - dopóty bardzo trudno mi  będzie odnieść jakikolwiek sukces. Całe  szczęście  że  mi  to  już  wychodzi  i  idzie  ku  dobremu  a  to  co  najtrudniejsze  i  to  co  najpiękniejsze  dopiero  przede  mną.
SIGIMUND

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz